Cerintele psihologice ale dispecerului de alarmare

1Dispecerul este persoana care trebuie sa fie capabila sa indentifice circumstantele in care se impune interventia echipajelor mobile la obiectivul monitorizat al clientului, sa poata coordona cu succces actiunile acestora, sa intocmeasca cu mare acuratete si detaliat raportul-sinteza de la finalul programului, sa verifice starea de functionare a echipamentelor de monitorizare, etc. Dar ce presupun toate acestea din punct de vedere psihologic? In primul rand, candidatul ideal pentru functia de dispecer trebuie sa fie apt din punt de vedere psihic (si clinic sanatos), acest lucru fiind o conditie obligatorie inca de la accesul acestuia la specializarea in meserie.

Si totusi, care sunt acele caracteristici care fac o persoana apta (sau nu) de a detine functia de dispecer? Importanta stapanirii de sine in situatii limita este o insusire extrem de valoroasa. Exista situatii care necesita respectarea procedurilor de urgenta si in care responsabilitatea si disciplina devin cruciale, nu sunt putine cazurile in care au fost prevenite accidentari sau evitate agravari ale unor situatii déjà create. Inclinatia spre respectarea regulilor reprezinta un indicatorul al faptului ca persoana evaluata este caracterizata de corectitudine, constiinciozitate si integritate, are un gradul de conformism crescut fata de autoritate si reguli, capacitate de autoorganizare, punctualitate, incredere, precautie, sunt persoane care isi iau obligatiile în serios, care pun accentul pe datorie si disciplina si dezaproba privilegiile si favoritismul, astfel ca inclinatia persoanei catre repectarea regulilor devenind o bila alba in orice examinare psihologica ce vizeaza evaluarea dispecerului de alarmare.

Dispecerul are, printre alte atributii, aceea de a raporta pericolele cat mai prompt si mai detaliat persoanelor abilitate, prin urmare reactiile prompte, dinamismul, prezenta de spirit în situatii presante, implicarea, capacitatea de mobilizare în sarcina, comportamentul in situatiile de esec, perseverenta, preferinta pentru actiune, adaptabilitatea, flexibilitatea, eficienta în situatii incerte, realismul, asumarea constienta a riscului, orientarea spre actiune si spontaneitatea, toate sunt trasaturi –cheie.

Spiritul de observatie, ca trasatura generala, ne ofera indicii relevante despre vigilenta, atentia, memoria auditiva, imagistica, topografica, capacitatea de concentrare, timpul de reactie, estimarea distantei si vitezei, reactivitatea, controlul atentional, rezistenta la factorii perturbatori (zgomot, oboseala), toleranta crescuta la frustrare, dinamismul, activismul, capacitatea de discriminare vizuala, orientarea în spatiu, viteza de inspectie vizuala, atentia sustinuta, dar si cea comutativa. Un dispecer de alarmare are nevoie de toate aceste calitati pentru a performa in conformitate cu asteptarile oricarei companii de securitate.
Ca si agentul de securitate, dispecerul trebuie sa fie capabil de a respecta dubla ierarhie, in conditiile in care acesta trebuie sa indeplineasca si cerintele beneficiarului cu mult profesionalism, sa rezolve evenimentele neprevazute in conformitate cu acesta, cateodata chiar indeplinirea unor sarcini suplimentare. Se evidentiaza caracteristici ca: focalizarea pe client, sociabilitatea, abordabilitatea, aptitudinile de comunicare si relationare, spiritul de intrajutorare, disponibilitatea, tratamentul prioritar, ascultarea activa, capacitatea de cooperare, comportamentul participativ, întreprinzator, disponibilitatile socio-relationale, adaptabilitatea, toleranta, tendinta de a face o buna impresie, placerea pentru interactiunile sociale si empatia.

Reactia la stress/monotonie ar fi ultima trasatura fara de care nicio evaluare psihologica nu ar putea fi considerate completa, fiindca ea este cea care pune accent pe toleranta la ambiguitate, asumarea riscului, preluarea initiativelor, ocolirea activitatilor monotone, persoanele ce considera schimbarile drept provocari, iar dispecerul de alarmare este de asteptat sa se intalneasca cu luari de decizii în situatii de incertitudine. Greselile costa. Atat beneficiarul serviciilor de paza, cat si compania de paza ce presteaza serviciile de securitate. Organizatiile pot reduce sau elimina unele incompatibilitati cu fisa postului, accentuarile sau dizarmoniile, prin angajarea celui mai potrivit candidat. Aceasta preocupare de a selecta si de a repartiza persoana cea mai potrivita pentru functia ocupata ar trebui sa fie efectuata de un specialist si sa reprezinte a prioritatate a departamentului de resurse umane a companiilor de securitate, de preferat inainte ca acestea sa afle cat costa, mai exact, o greseala in paza si securitate.

  1. #1 by Saracescu Monica on Aprilie 4, 2013 - 9:57 am

    Perfect adevarat, fara o compatibilitate deplina a individului cu postul de lucru ce-l detine, si implicit cu sarcinile acestuia, nu se poate vorbi de randament optim, performanta, motivatie si de armonie in munca.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: